تبلیغات
شرکت عرقیات کاشان - مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر

مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر

چهارشنبه 25 بهمن 1396 07:27 ق.ظنویسنده : پدیده

 


مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر

 

بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر مشکلی است که با علائمی در ناحیه شکم از قبیل اسهال، یبوست یا هر دوی آنها شناخته می‌شود.

در حالیکه پزشکان هنوز به علت دقیق این بیماری پی نبرده‌اند مشخص شده است که این اختلال بر چگونگی تعامل مغز و روده تاثیر می‌گذارد.

زمانیکه فرد دچار سندرم روده تحریک پذیر است متوجه می‌شود برخی از انواع مواد غذایی موجب می‌شود علائم بیماری‌اش شروع یا تشدید شود. اگرچه این مواد غذایی در افراد مختلف متفاوت است پزشکان به برخی از رایج‌ترین خوراکی‌ها که موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شوند اشاره کرده‌اند.

بسیاری از پزشکان “رژیم غذایی حاوی FODMAP پایین” را پیشنهاد می‌دهند که از بروز علائم سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری می‌کند. FODMAP کربوهیدرات‌های کوچکی هستند که علائم این سندرم را از طریق تولید گاز، ایجاد درد شکمی و تشدید یبوست بیشتر می‌کنند.

در رژیم غذایی FODMAP پایین، اضافه کردن ۱۶ نوع خوراکی ممنوع است که شامل سیب، نوشیدنی‌های غیرطبیعی، لوبیای پخته، بروکلی، کلم پیچ، نوشیدنی‌های گازدار، گل کلم، نخود، سالاد کلم، لاکتوز موجود در محصولات لبنی، عدس، گلابی، کلم ترش، سویا، هندوانه، پیتزا و غذاهای سرخ شده می‌شود.

با این حال مبتلا بودن به سندرم روده تحریک پذیر به این مفهوم نیست که فرد نمی‌تواند از سبزیجات و میوه‌ها مصرف کند بلکه باید از میوه‌ها و سبزیجاتی استفاده کند که دارای FODMAP پایین هستند. پزشکان رعایت نکات زیر را به این بیماران توصیه می‌کنند:

– مصرف میوه‌هایی با FODMAP پایین همچون موز، بلوبری، گرمک، انگور، پرتقال، کیوی و توت فرنگی

– مصرف سبزیجاتی چون هویج، بادمجان، لوبیا سبز، اسفناج، سیب زمینی شیرین، کدو

– افزایش دریافت کلسیم با مصرف ماست به جای دیگر خوراکی‌های حاوی لاکتوز

– جایگزین کردن کره با روغن زیتون

– مصرف شیر بدون لاکتوز


آخرین ویرایش: - -

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر